– Kjempekoselig at Flex-passasjerene sitter og prater med meg på turen

Flex-sjåfør Anne Berit Schei mener Flex er et viktig sosialt tilbud som det har vært ekstra behov for det siste året, når mange sitter alene og er ensomme. Hun forteller at hun prater om alt og ingenting med passasjerene, og at det sosiale aspektet ved Flex er veldig verdifullt for mange.

– Flex erstatter noe av den sosiale kontakten som mange har mistet i disse dager, og jeg synes det er kjempekoselig at passasjerene sitter og prater med meg. Vi prater om alt og ingenting, og flere forteller meg at Flex betyr ekstremt mye for dem. De sier at de ikke vet hvordan de hadde klart seg uten Flex, forteller Schei.

For mange er Flex det eneste tilbudet de har til rådighet når man skal ut og handle, til legen eller på kafé. Flex kommer også med et par ekstra goder, blant annet at sjåførene hjelper passasjerene med å bære varer helt til døren.

 

Flex erstatter noe av den sosiale kontakten som mange har mistet i disse dager

– Passasjerene bruker Flex for å handle inn det de trenger, men mange handler litt sjeldnere nå som følge av koronasituasjonen. Det gjør at vi sjåfører må bære litt mer når vi først skal hjelpe dem, men det er en selvfølge at vi gjør det, sier Schei.

Flex-sjåførene bruker hansker når de bærer for passasjerene, og det er også innført ekstra smitteverntiltak for å sikre at alle føler seg trygge i bussene.

 

For mange er Flex det eneste tilbudet de har til rådighet

Schei kjører Flex-ruten Holtet og Kornsjø, og påpeker at det har fungert veldig fint å kjøre Flex den siste tiden, selv om det er noe mindre trafikk. Som smitteverntiltak er det nå skillevegger i alle bussene, avstands- og plassbegrensninger, og påbud om munnbind. Passasjerene må også sitte på separate seter i bussen, med unntak av de parene som reiser sammen.

– Vi får tilbakemelding på at passasjerene er veldig fornøyde med de smitteverntiltakene vi har i bussene, og at de føler det er betryggende med avstands- og plassbegrensningene. Vi har også munnbind i bussene som vi kan dele ut til de passasjerene som har glemt, sier Schei.

Hun forteller at flere også er fornøyde med tidspunkter for Flex-rutene, siden de da får vært i sentrum når det ikke er så fullt av folk. Og der flertallet som bruker Flex reiser alene, er det noen som tar med seg firbeinte kompanjonger fra tid til annen.

 

Fornøyde med tidspunkter for Flex-rutene

– Vi har noen passasjerer som tar med hundene sine i Flex-bussen når de skal til sentrum. Det synes jeg er veldig koselig, og det er lov med dyr i flere av våre busser.

Schei synes også det er veldig hyggelig når hun får positive tilbakemeldinger fra passasjerer og at det er fint med anerkjennelse.

– Det er kjempekoselig å høre at passasjerene er fornøyde med meg når jeg gjør min jobb, for da føler jeg at jeg gjør jobben riktig. Det gir meg mye å høre positive tilbakemeldinger.

Hun legger til at passasjerene også er veldig fornøyde med at Flex-tilbudet har vært oppe og gått gjennom hele koronaperioden.

Flex-sjåfør Anne Berit Schei foran Flex-bussen